ruudenmanon.reismee.nl

Dag 5, 6 en 7: Bangkok, Ayutthaya en Chiang Mai

Sawat dee ka allemaal!

Allereerst willen we even zeggen dat we het leuk vinden dat jullie ons volgen en leuke reacties achterlaten.

Dag 5 Bangkok donderdag 30 juli

We zijn vroeg opgestaan om met de boot over de Chao Praya rivier richting de andere kant van Bangkok te gaan. Hier zijn we snel op zoek gegaan naar een hotel in de straat die parallel ligt aan Kao San road (een drukke winkel en uitgaansstraat). Gelukkig hadden we om 10 uur al een hotel, hebben we snel een koude douche genomen en zijn we weer op pad gegaan. We zijn naar Wat Po geweest, dit is een groot tempelcomplex in de stad. Eigenlijk wilden we naar Grand Palace, maar dit was een duur uitstapje en vanwege de boeddha dag nog maar 1 uur open. In het tempelcomplex waren monniken met klasjes aan het oefenen voor zazangcompetitie, Dit was erg leuk om te zien.

Hierna zijn naar Kao San road om even bij te komen met een lekkere fruitsmoothie. Aansluitend zijn we even over Kao San road gelopen waar we aantrekkelijke aanbiedingen kregen, o.a.van verschillende massagesalons. Na het eten hebben we dan ook een welverdiende massage gekregen.

Dag 6 Ayutthaya 31 juli

Na een stevig ontbijtje (spek en ei) zijn we met een tuktuk kriskras door Bangkok naar het treinstation gescheurd (tip: nooit doen, levensgevaarlijk..). Hier hebben we de trein naar Ayutthaya genomen. Dit was een 2uur durende reis tussen de normale Thaise mensen voor slechts €0,80 voor ons 2'tjes. Hier zou de NS eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Wat leuk was om te zien is dat de helft van de laatste wagon gereserveerd is voor monniken.

Ayutthaya is een rustige stad met veel historie en weinig toerisme. We hebben de backpacks achtergelaten bij een guesthouse en hebben fietsend de stad verkend. Vroeger was dit een enorm bruisende stad met miljoenen inwoners, door de hele stad zijn hier nog resten van te zien (zie foto's). Ook was er een kleine olifantenopvang waar mensen een ritje konden maken. Deze olifanten namen deel aan het normale verkeer. Auto's en fietsers moesten zich hier naar aanpassen.

Na een lekker thais hapje aan de rivier en leeggezogen te zijn door de muggen hebben we de backpacks opgehaald bij het guesthouse. Hier hebben we nog even gezeten om vervolgens om half 1 de nachttrein te nemen na een uur vertraging.

Dag 7 Chiang Mai 1 augustus

Vanmiddag zijn we om 14:00 aangekomen in Chiang Mai. De reis in de nachttrein is ons 100% meegevallen en we hebben naar omstandigheden lekker geslapen. Tijdens de reis hebben 's ochtends een medeLimbo ontmoet, Lizanne. We hebben een paar uurtjes gepraat en vervolgens een tuktuk gedeeld naar de stad om samen een slaapplaats te zoeken. Lizanne kende een guesthouse (smile house) waar we vannacht blijven tukken. Het ziet er gezellig uit en er is een zwembad! Voor de rest van de dag hebben we gerelaxed en vanavond gaan we het stadje verkennen.

Wat we morgen gaan doen is nog een verrassing (Dit geldt ook voor ons).

Groetjes uit het mooie Thailand en pop gan mai,

Ruud en Manon

Dag 3 en 4: Bangkok 28 en 29 juli

Dag 3: Bangkok 28 juli

Gisterenochtend hebben we even rustig aan gedaan en lekker uitgeslapen. We hadden allebei last van een jetlag, maar voelen ons nu al een stuk beter. We hebben bij het hotel ontbeten en zijn vervolgens op pad gegaan. We zijn begonnen met het bezoeken van een aantal marktjes nadat we de halte van de boot hebben gemist. Zo kom je nog eens ergens... Vervolgens zijn we naar Chinatown gegaan (Ruud's favorite..). Dit is een grote wijk met allemaal kleine straatjes met winkeltjes, kraampjes en mensen. Hierna zijn we naar Lumphini park gegaan waar we rustig hebben rondegelopen en wat hebben gedronken totdat we een babykrokodil langs het water zagen liggen (zie foto).

's Avonds zijn we naar de Lebua State Tower gegaan. Hierop bevindt zich een bar bekend van the Hangover 2. Hiervanaf had je een mooi uitzicht over Bangkok. Op de weg terug wilden we eerst een biertje gaan drinken, maar al snel boden ze ons verschillende pingpongshows aan in Phatpong (de rosse buurt). Aan het einde van de avond, toen we naar huis liepen, werden we nog even verrast door een flinke onweersbui. Verzopen als een kat kwamen we aan bij het hotel. Eerder die middag hadden we gezien dat we excursies konden boeken naar een floating market, Kanchanaburi en een tijger tempel. Dit hebben we dan ook meteen voor de volgende dag geboekt (om half 10 's avonds).

Dag 4: Bangkok 29 juli

Vanochtend moesten we vroeg op, half 6.. Omdat we in het hotel nog geen hotel konden krijgen, moesten we ons naar Seven11 (24uurs winkel) haasten om wat eten te scoren. We werden om half 7 opgehaald door een busje vol met Aziaten, maar al snel werden we zeker 3x gewisseld van bus en dit alleen al op de heenweg.

Eenmaal aangekomen bij de floating market hebben we 1,5 uur vrije tijd gehad. We hebben hier een halfuur op een peddelboot over de markt gevaren waar we verschillende keren de kans kregen om iets te kopen. De missie was: zoveel mogelijk batties achter laten. Na dit halfuur hebben we nog over de markt gelopen en kwamen verschillende reuzachtige slangen tegen... Hierna zijn we met een longtailboot over de kanalen gevaren om te zien hoe de Thai in dit gebied woont.

Vervolgens gingen we in WEER een andere bus naar WEER een andere plek gereden. Onderweg zijn we nog even gestopt voor een Thaise lunch, zelfs Manon heeft hier haar bordje leeg gegeten.

Weer een andere bus..

Nu gingen we naar Kanchanaburi (River Kwai). Hier hebben we over de beroemde brug gelopen en verschillende foto's gemaakt.

Uiteindelijk zijn we nog naar de tijger tempel geweest. In een canyon zaten verschillende tijgers waar je mee op de foto kon. Dit was een speciale ervaring om zo kort bij een tijger te komen.

Het enige nadeel van deze reis was de terugreis van 3 uur met 13 man in 1 krap busje.
Om ons eens lekker te laten gaan en onszelf eens flink te verwennen zijn we net uitgebreid met ons 2tjes gaan uiteten voor 5,22 euro!

Veel groetjes uit Thailand,

Manon en Ruud

P.S. mocht je een keer met een lege tank staan, hier kun je hem vullen voor ongeveer 13 euro!

Dag 1 en 2: reis naar Bangkok 26 en 27 juli

Vanochtend waren we al vroeg uit de veren bij huize Simons. Onze reis naar Thailand is begonnen. Na een paar broodjes zijn we gaan inchecken en hebben we afscheid genomen van Maurice en Claudy. Het was 6.15 uur vliegen naar Dubai, maar we zaten op een comfortabele plek in het vliegtuig. Helaas hebben niet veel van Dubai gezien en zijn we al snel verder moeten gaan om het vliegtuig naar Bangkok te halen. Ondanks de leuke speeltjes in het vliegtuig was deze vlucht iets minder comfortabel omdat we nogal veel last hadden van turbulentie.

In Bangkok hebben we een visa on arrival ontvangen, onze eerste bahts gepind (waar tevens de eerste frustraties bij Ruud vrij kwamen omdat pinnen 5 euro extra kostte) daarna zijn we met de skytrain naar de stad gegaan. Op het treinstation hebben we direct kaartjes gekocht voor de nachttrein naar Chiang Mai. Het plan is om de 31ste naar Ayutthaya te gaan en vanuit daar s'avonds de nachttrein te pakken. Het geboekte guesthouse lag vlakbij het station Hua Lamphong maar aangezien het een aantal verschillen met de foto's vertoonde hebben we gekozen voor een een hotel om de hoek.

Vandaag hebben we de stad een beetje met de metro/skytrain ontdekt. Het is erg warm en benauwd. Bangkok is een grote en drukke stad waar overal wel wat te doen is, maar omdat we niet hebben kunnen slapen afgelopen nacht gaan we vandaag op tijd naar bed.

Groetjes Ruud en Manon

PS. Teleurstelling van de dag: we hadden jullie een panoramafoto van Bangkok vanaf een skybar willen laten zien, maar helaas was Ruud te 'sjappie’ gekleed voor deze chique gelegenheid. Morgen poging 2 dan maar...